Friday, June 27, 2008

Sakit juga Anugerah

Puncak genting memang jelas kelihatan dari birai tingkap Wad 9A. Kadang-kadang berkabus.Sambil hirup teh 3in1 dari paket, setiap pagi dan malam itu pemandangan aku.

Yang tercinta masih terlantar dibelakangku bersama beg urin tergantung tepi katil. Seminggu di hospital menjaga yang tercinta,selamat juga dia jalani pembedahan kecil.Sepanjang di rumah-sakit katil hadapan bersilih pengganti, hanya dia dan pakcik bergelar Dato' penghuni setia wad itu.Dapat juga atuk sahabat baru. Terima kasih para misi-misi yang banyak membantu meringan beban. Ini hari mereka,giliran kita ada juga.

Setiap malam atuk dan Dato' akan berbual,tiap malam berbagai cerita didengar dari sudut pandangan mereka yang mengjangkau umur lebih separuh abad, berbagai cerita serta pengalaman dikongsi,cerita zaman muda-mudi dari sebelum merdeka hinggalah ke anak cucu-cucu cicit.Aku orang tengah, si berjiwa muda jadi pengantara setiap malam,kadang-kadang Uncle berketurunan cina di katil sebelah mencelah dengan bahasa melayu yang cukup fasih dan baku. Kemudian selang seli dengan ketawa orang-orang tua.Sempat juga atuk belajar bahasa cina,dengan gigi yang sudah tiada. Sakit dilupakan sejenak. Kematian topik perbincangan biasa, perkara yang pasti untuk kita.

Moga panjang umur dia,dapat dia capai impian timang cicit;).
Benar bukan,ada sebab setiap dijadikanNya.

No comments: