Sunday, November 29, 2009

Al-Fatihah

Pergi jua kau akhirnya tok,Saat anak cucu berada disisi,Menghembus nafas akhir mu
Malam mulia hari mulia Izrail datang menjemput.

Malam ini bermula Mek tidur seorang tanpa mu,suami yang setengah abad melayari bahtera susah payah. Walau kadang bercanggah suara juga,namun tetap lena bersama malamnya.

Malam ini anak-anak mu menjadi yatim,hilang seorang pemimpin yang membawa mereka jadi orang berguna. Anak-anak yang dulu kecilnya kau garang menyebat kini jadi orang hasilnya.

Malam ini cucu-cucu mu tiada lagi tempat bermanja daripada seorang atuk yang selalu bergurau dengan jenaka bersahaja mu. Cucu yang kau juga besarkan.
Hanya kenangan pengubat lara.

Malam ini aku pasti kau masih disekitar kami, memerhati gelagat orang yang kau cintai.

Malam ini aku lena di katil mu, beralas bantal mu, berselubung selimut mu.

Alhamdulilllah, atuk selamat dikebumi, disemadikan selamanya, hanya 3 perkara kau bawa pergi. Namun rindu cinta kami pada mu dan doa kami kan terus bersama mu.

Jika diizinkanNya tok kita bertemu di hari muka.

Al-FATIHAH.

26 November bersamaan 9 Zulhijjah 1430H.
Haji Harun Awang Hitam telah kembali ke rahmatullah.

Saturday, November 21, 2009

Sabarlah

"awak kena redha,awak tahu kan atuk awak dah macam mana?''
"Saya tahu,saya faham tak lama dah kak"

conversation between me and the nurse two weeks ago.
The bleeding inside his bladder is getting worst,the cancer has took over his body rapidly, all the medicine made him delusion, seeing the unseens thing. Sometimes I whisper to him,to recite any Quranic verse he could remember.

Worst of all he forget us,the family.

I'll be on a bus any minute from now.
To see my loves one who still lying on hospital bed.
No, it is not my intention to wrote all these sad stories in mylife.
It just that..
Things happen has made me really realize how the world is only a transit for us.
Yes, I admit a good person I'm not.
I enjoy life as much as I can.
I loves the love one as much as I can.
I remember who I am as always as I can.
My roots has build who I am today.
My past has teach me a lot to love and to appreciate those who loves you.

He is a caregiver, father,grandfather.
Please stay a bit longer Atuk..

Friday, October 30, 2009

Tots

Different story each day.
Take a new path they say.
Give room for change I may
Lets pray everything be okay.
New chapter new page.
Kick away regret nor revenge.
More love no hate.
Lets Breath and have faith.
Fuuuhhh..

Thank you for being a part of my life, whether you were a reason, a season or a lifetime.

Saturday, September 26, 2009

Mimpi


Punya mimpi setinggi jati
Impian berbagai sekali
Melakar cerita bukan membangga diri
Dan cuba terus mencuba pertahan maruah sejati

Bermimpi kadang sebesar alam
Mahu gapai bintang dihujung semesta
Agungkan bulan umpama jelitawan
Tak sedar ianya jelik tiada rupawan

Kadang ada juga agungkan dunia
Selalu rasanya
Buat-buat lupa asal luhurnya
Mimpi semua datang bergolek
Tiada usaha..

Mahu ditunjukkan bintang paling bercahaya
Agar dapat diberi pada Ibunya
Biar dia simpan tatapan hingga akhirnya
Ohh tinggi sungguh impian dan mimpinya

Hari-hari risau akan tugas
Namun tiada berkeras mahu dikerjakan
Tak habis bertangguh malas
Harap orang suap makanan

Bergelak tawa sehari-hari
Kadang keliru kanan ke kiri
Bersama muda mudi
Penuhi gembira hati

Lihat itu dia mendongak ke langit
Lupa sejenak perkara lepas dan mendatang yang perit
Terus bermimpi dan bermimpi
Harap terus berpijak kenyataan hakiki

Selamat malam..Malam.



Monday, September 21, 2009

Thursday, September 10, 2009

10 Terakhir

Tenangkan Jiwa-jiwa gusar
Lapangkan dada mereka yang tersasar
Sejukan hati yang pijar
Hilangkan perut yang lapar
Malapkan amarah hingar bingar
Jauhkan resah bagai terdampar
Tunjukan cahaya tiada samar
Eratkan kasih yang didamba
Dunia akhirat biar sejajar

Sepuluh malam terakhir nafsu masih tegar
Mana mungkin ku ketemu Lailatuqadar.

Saturday, September 5, 2009

Tiny Little World

Secret will unfold
Truth will reveal
No matter how bad the situation are
No matter how bad one used to be
Redha is all you need sometimes
Faith,Belief and tawakkal need to be included into consideration

I know, You Know
We know,They know
But that's us, we tend to forget.

Everything will come to an end.
That's what HE had promised. Salam.

Monday, August 31, 2009

Subuh Merdeka

The moment I wrote this Malaysia celebrated its 52th birthday. While all of us cherish the day where back in 52 years ago everything look so different from what we take pleasure in today,yet so many things still an unsolved issues that I see no end. Particularly, politics,racial,religion and economic is the crucial subject in any country especially in a land of multi-racial like us. The people should erase the stereotype that Malay's were lazy,Chinese were self-centered and Indian,kaki-putar. 52th years old, Malaysian and their new generation supposedly find a consensus solution, a perfect ingredient that could make a beautiful nation which suitably fit true idea of 1Malaysia, a place that we called Home.
Selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke 52 tanahairku.

Saturday, August 29, 2009

Air Kelapa Laut

Meriah cukup meriah.Sampai 3-4 kali ulu-alik kalau ke pasar Ramadhan, gaya macam 3 hari tak berbuka.2 3 hari lepas aku singgah nak beli air kelapa laut,pastinya untuk berbuka,bukan lunch mahupun minum petang. Mamat dekat depan aku bermuka teruja nak beli jadi aku bagi dia beli dulu..

Mamat teruja: Bang air ni rasa camne bang?

Abang AKL: Abang tak boleh cakap la dik,,puasa.Bak sini tangan adik (sambil abang tu menarik tangan Mamat ni menyentuh bekas air air)

Mamat teruja: Kenape bang?

Abang AKL: Sejuk tak? Sejuk! itu je abang boleh bagitahu.

Mamat teruja: (diam)

Communication breakdown.

Friday, August 28, 2009

Bolok-bolok dalaman

hei hal dunia kenapa tak habis bercerita
hei cerita cerita mengapa tiada noktah dihujungnya
hei penghujung tidak cukupkah mana kau hilang
hei hilang bagaimana mahu dicari jalan pulang
hei pulang tunjukkan jalan tiada simpang
hei simpang mana mahu perlu dituju kiri atau kanan
wahai di kiri kanan berapa banyak silap salah tak terbilang.

Stereo-taip Persespsi

Kalau lelaki handsome pendiam
Perempuan akan cakap: wow, cool giler.
kalau lelaki tak handsome pendiam
Perempuan akan cakap: eh perasan bagus.

kalau lelaki handsome berbuat jahat
Perempuan akan kata: nobody's perfect
kalau lelaki tak handsome berbuat jahat
perempuan akan cakap: memang,muka pun macam
pecah rumah!

kalau lelaki handsome menolong perempuan yg
diganggu
perempuan akan cakap: wah,machonya, macam hero
filem!
kalau lelaki tak handsome menolong perempuan yang
diganggu
Perempuan akan kata: entah2 kawan dia.

kalau lelaki handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: sepadan sangat...
kalau lelaki tak handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: mesti kena bomoh perempuan
tuh!

kalau lelaki handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata: jangan sedih, kan saya ada.
kalau lelaki tak handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata: (terdiam, tapi telunjuknya
meliuk-liuk dari atas ke bawah, patutlah, tengok
saja luarannya)

kalau lelaki handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: perasaannya halus... penuh
kasih sayang
kalau lelaki tak handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: sesama keluarga memang harus
menyayangi...

kalau lelaki handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: matching... hebat luar dalam
kalau lelaki tak handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: bang, bosnya mana?

kalau lelaki handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya
tersebar
kalau lelaki tak handsome tak mau bergambar
perempuan akan kata: tak sanggup melihat hasilnya
ya?...

kalau lelaki handsome menuang air ke gelas
perempuan
perempuan akan cakap: ini barulah lelaki gentlemen
kalau lelaki tak handsome menuang air ke gelas
perempuan
perempuan akan cakap: naluri pembantu, memang
begitu.

kalau lelaki handsome bersedih hati
perempuan akan cakap: let me be your shoulder to
cry on
kalau lelaki tak handsome bersedih hati
perempuan akan kata: kuat nangis!! lelaki ke bukan
ni?
by anonymous.

Dont take it in a harsh way ladies and gents, I know love is not blind, It just we see something beyond what others cannot see.

Friday, August 21, 2009

TODAY

Thousands may all agree to disagree with me
What i care much is the TRUTH
The only place i found truth peace is in my heart
Not many can touch it
Neither you nor you.

Salam Ramadhan,cepat kita berpisah cepat sekali kita bertemu.

Wednesday, July 29, 2009

TOK NEK

''Cik Lah atuk macam mana?''

''Atuk macam tu la, baring je.''

''Atuk nak akim balik tak?''

''Kau cakap dengan atuk sendiri,jap.''

Aku sempat dengar dia cakap hello saja, Cik Lah kembali menyahut.

''Atuk tak nak cakap akim... dia nangis tu.''

''Erm akim balik la petang ni, jangan beritahu Atuk, nanti risau pulak dia.''

Perbualan aku di telefon petang tadi.

Aku segera minta Mak aku hantarkan aku pergi perhentian bas. Tak tahan juga aku.

Sesampainya aku di rumah atuk,nenek dah tunggu dekat tangga depan, ke dapur terus aku meluru. Dia masih terkujur di katil seperti 2 minggu lepas aku lihat. Tangan aku digenggamnya erat,walau raut wajahnya bersahaja.

Tadi lepas maghrib,dia panggil aku. Minta diurut.

''Jangan kuat-kuat'',katanya.

''Baik tok''

''Akim, akim tengok atuk sekarang macam mana?'' soalnya dalam loghat Kelantan.

''Atuk sekarang tak macam dulu dah tok, lain sangat tok.''

Dua-dua diam.

Cik Lah pula di sebelah sedang urut nenek aku. Sesi mengurut orang-orang tua.
..................................................................................................................

Dulu kau gagah menjulang aku
Kini bangkit dari baring kau tak mampu

Bermain badminton dengan aku ligat kau dulu
Menghayun tangan angkat sudu kini kau dah tak mampu

Berjenaka sinis sambil mimik muka lucu kau selalu buat dulu
Kini wajah gering itu satu kau mampu

Nyamuk datang dulu kau tepis untuk aku
Kini nak mengiring pun satu ujian buatmu

Masa kecil kau tukar lampin aku
Kini lampin pakai buang jadi teman malam mu

Ini realiti kehidupan, kita tak tahu bila tua nanti macam mana kita. Orang kata, buat apa duk difikir semua itu, ''muda lagi, tua tu tua la,sekarang nikmati muda ni''.

Kalau kau sempat merasa tua.

Kanser atuk aku semakin melarat, sekarang dia susah nak bangun dan berjalan. Kaki dah mula membengkak,bila petang dia akan mula demam. Makin uzur dia.

Risau, sayu.

Baru-baru ini beberapa khabar kematian aku dengar, dari yang terkenal hingga teman-teman sebaya. Dengan cara tak disangka. Manusia meninggal kan dunia dan diambil nyawa ada berbagai cara, kalau tak sebab penyakit sebab terbunuh dalam pelbagai keadaan.

Terfikir tak giliran kau bagaimana? Oh yea, lupa aku, ajal maut semua ditangan tuhan jangan fikir sangat kan? Kan muda lagi, yang perempuan teruskan bersama teman lelaki mu, yang lelaki penuhi kehendak nafsu nafsi mu,tak begitu?
............................................................................................................................
Aku jadi seorang yang berbeza bilamana aku disisi orang tua aku,atuk nenek aku. Tak sampai hati buat mereka terluka.

Malam ni di sebelah kiri aku nenek aku, sedang nyenyak tidur setelah seharian menjalankan tanggungjawab seorang isteri, 48 tahun setia pada si suami yang sedang kegeringan tidur disebelah kanan aku. Suaminya yang dulu dekat separuh abad memenuhi tanggungjawab seorang pemimpin keluarga.

Aku berbaring ditengah, sementara masih ada masa untuk bermanja. Sebelum terputus hubungan cinta di dunia. Sementara nafas mereka masih ku dengar.

Tidurlah tok, tidurlah nek. Salam.
Entri ke-100


Monday, July 20, 2009

Jelik Jelita

Saat ada dugaan datang begitu mudah kita dengar orang-orang berkata “sabarla, semua ni ada hikmah” termasuk juga aku. Cakap memang senang tetapi untuk benar-benar menerima dan sabar menanti hikmah tak semua ada.

Harini aku belajar sesuatu berharga, ujian datang membawa bersama sesuatu yang baru dan untuk memahami erti hikmah itu kita sebenarnya bersedia melepaskan sesuatu, bukan hanya mengharapkan sesuatu. Ini meliputi dari segenap perkara kerana ujian datang dalam pelbagai bentuk tak diduga.

Aku menonton Oprah beberapa minggu lepas, dan wanita yang tergolong dalam manusia berpengaruh didunia ini berbincang bagaimana mencari ketenangan kerohanian dalam diri manusia. Aku tidak mahu begitu taksub,risau juga terikut-ikut dengan Scientology yang mula menyelusup diseluruh dunia.

Namun aku begitu kagum dengan beberapa individu yang ditonjolkan dalam rancangan ini yang mampu menguasai pemikiran mereka dalam menghadapi dugaan yang getir. Walaupun mereka bukan saudara seagama namun kualiti yang ada pada diri mereka wajar diambil.

Jacqueline Saburido menguasai dirinya melangkaui dugaan diterima, dan aura pada dirinya begitu dikagumi.

Kecantikan luaran bukan janji isi dalamnya pun sama.

Wanita-wanita cantik diluar sana, apakah yang tinggal jika kecantikan anda ditarik semula? Adakah anda sehebat Jacqueline ?

Jacqueline Saburido

Wednesday, July 1, 2009

Stars of July

I will be wishing upon a star
In to the little spacey ways
Someone to long for in the very afar
With the colors of every place

Listen to the moods of a cloudy sky
With every feeling that is inside
Something is coming or going by
When you listen for a moment and abide

Both ways it cut too deep
But one side is healing fast
Each night stars I count to sleep
Hope the feeling gone at long last

July comes struck the bell.
Longing for you I won't tell.

3.30 am- Its raining heavily outside. Hujan. Welcome July.

Friday, June 26, 2009

Alah nantila!

Dia mampu buat anda tenang sebentar, dia suka memberitahu begini di telinga " ah! semuanya akan baik-baik sahaja,semua boleh tunggu kau", dia juga menjadi teman yang cukup akrab sentiasa. Dia amat hebat mengatur bisikan bijaksana yang pasti kadangkalau buat temannya terpesona. Setiap hari dia akan datang seawal pagi, menjinjing khabar yang semuanya masih sediakala, tiada apa berubah"jangan khuatir" katanya.

Dia jarang tersenyum,tapi masih memilihnya berbanding segalanya,kerna dia telah menguasai segenap jiwa. Hati acapkali yakin untuk bangkit dan menidakkan dia namun dia hebat memujuk rayu. Oh dia, memang celaka.


Mari aku perkenalkan dia, amat peramah. Namun disebalik bicara tulus mulusnya dia membawa penyesalan bersamanya, digendong bersama bebanan yang amat berat untuk dipikul. Kemudian bertimpa-timpa perasaan gusar dan khuatir datang menimpa. Kemudian dia akan pergi seolah sebelum ini dia bukan sesiapa.

Dialah En. Procrastinate.

ps: jaga-jaga dia ada dimana-mana.

Wednesday, June 24, 2009

Ayuh kita lari

Hari berganti hari
Kisah bermula sejak azali

Hari berganti hari
Jika tak kini bila lagi

Hari berganti hari
Musim datang silih berganti

Hari berganti hari
Atur langkah cepat kau lari

Hari berganti hari
Yang sudah usah ditangisi

Hari berganti hari
Kata orang usah di peduli

Hari berganti hari
Usap air matamu pujuk sendiri

Hari berganti hari
kuatkan tekad sepenuh hati

Hari berganti hari
Persiapkan diri tak menyesal nanti

Hari berganti hari
Cantik luar isi tak pasti

Hari berganti hari
Cinta sejati suatu janji

Hari berganti hari
Hari ini kau baca blog ini esok tidak lagi

Hari berganti hari
kawan musuh datang dan pergi

Hari berganti hari
Dugaan tak kira kanan kiri

Hari berganti hari
Bila melangkah hati-hati

Hari berganti hari
Silap langkah resam duniawi

Hari berganti hari
Biar buta mata jangan hati

Hari berganti hari
Hati ibu jangan disakiti

Hari berganti
Pesan atuk dibawa mati

Hari berganti hari
Jika tak kini bila lagi

Hari berganti hari
Pegang tanganku ayuh kita lari

Hari berganti hari
Dengan izin bertemu ilahi.

Monday, June 22, 2009

Govt Servant

9.30 Pagi-Hadapan pintu masuk Kementerian Sumber Manusia.

Jalan dah mula mendongak, raut wajah sedikit bongkak, jalan segerombolan sambil bergelak-gelak menuju ke kantin. Ini mereka-mereka baru lalu dihadapan aku yang tak pakai se-korporat mereka. Walhal baru hadir untuk temuduga. Aku tak samakan mereka dengan yang lain sebab ibuku juga berkhidmat dengan kerajaan, cuma mereka-mereka ini yang bakal menjadi duri dalam daging agensi kerajaan.

Sementara menanti kakak dan rakan aku yang menghadiri sesi bertemudan menduga , mata 'seronok' melihat gelagat bakal-bakal penjawat awam.

Sunday, June 21, 2009

Pomot 7# Selamat Pagi Cikgu

SK Pandan

SK Indera Shah Bandar

SK Seri Biram

SK St Thomas

SK Cenderawasih

SK Sungai Karang

SK Tok Sera

SK Sultan Abdullah

SK Wira

SK Bukit Sekilau

Finally we've finish the Life-Buoy School Programmed at all the 10 school around Kuantan and Pekan,thousand of pupils I met and a great time we had, tremendous support we received and priceless experience I gain. But there was ups and downs,and a touching moment when seeing those kids who lives far from the community struggling to go to school. Their smiles really made my day. Those little eyes who gave so much attention,I miss them. Kids never lie and yes,,sometimes eyes can speak louder than mouth. May God Bless them.

Monday, June 15, 2009

Ribut-ribut

Aku gentar guruh dilangit
Berdentum bagai nak runtuh
Berdentam umpama nak luruh
Bumbung pula ampuh tak ampuh

Ribut datang sukar dibendung
Menghambat Sang Pengecut Bacul
Rela lari sampai ke tanjung
Setelah kata nista terpacul

Ada Bacul berbahasa di balik jendela
Guna kata berbolak bahasa
Guna lutut lebih dari minda
Resam orang-orang tak guna

Dalam diam aku lihat sumbang
Dalam diam aku mengatur serang
Tiada guna bergolok berparang
Menang kau abu kalah kau arang

Dalam diam melawan amarah
Pada Satu aku berserah.


Hujan ribut diluar ,lama tak hujan lebat musim-musim hot ni.
Terfikir aku,kadang-kadang kita menang dalam diam.


Saturday, June 13, 2009

Nomad

Putrajaya-Kuantan-Mentakab-Besut-Kuantan-Putrajaya-Shah Alam-Mentakab-Kuantan.

Dari 5 Jun hingga 13 Jun.

9 Hari tanpa tidur di Satu tempat lebih dari satu malam.

Penat?

Monday, June 8, 2009

From Besut without Love


I cant write the way I talk

I cant talk the way I write

Its way out of my side

Thinking how to act right


People come and go

like life is going mono

like seasons hard to let go

When the wind start to blow

The thought came when I woke up for breakfast a few days ago. We woke up everyday with different thought,consideration and deliberation,sometimes it was the reflection of what happen the day before.

................................................................................................................................................

3 nite different places.

Adam's elder sister engagement

Am dah bernikah. So ini malam malam pertama. heh

Wednesday, June 3, 2009

I see them smile

Any obstacle I’ll be ready. A happy man I’ll be.

A happy feeling I linger, a happy day I discover.

A happy life I lead. A glee mix with laughter I taste.

A happy friend I have, a happy man I am.

Yes.. i see them smile today. A lot. Smile brothers and sisters, u made my day.

Although i made some bloody hell jokes,but deep inside.. i meant it. takdelah.

Pomot 6# The Cook

Aku: Anneh ini paper ada orang beli ka ini hari?
Anneh kedai runcit: Ada-ada, dalam saploh keping ada jual.
Aku: Mesti perempuan kan
Anneh kedai runcit: tara, lelaki la beli.

Bagusla,syukur, hari ini The Cook mula diedarkan di sekitar Lembah Klang, setelah beberapa hari di promosi di majlis graduasi Uitm ke-70 akhirnya ia secara rasmi menemui pembaca. Sempat aku beli 1 untuk simpanan peribadi,beli dekat kedai runcit tadi. Kotor sikit bawah tu kena kuah asam pedas

Akhbar masakan bersaiz tabloid ini akan dikeluarkan 2 kali sebulan. Akhbar masakan berbahasa melayu pertama seumpamanya di Malaysia. Edaran akan di buat secara berperingkat ke setiap kawasan dan negeri. Jika anda tidak berminat tentang masakan,makanan dan resepi tak mengapa, beli juga untuk mak,kakak,atau nenek. Ini paksaan.

Monday, June 1, 2009

Graduasi

Back to 4 years ago.Yes young and stupid I was. A human who believes the good faith only granted for those who never make a wrongdoings. But as time moves by, i learned there are peace in forgiveness, forgive yourself.Being gentle means forgiving yourself when you mess up. We should learn from our mistakes, but we shouldn't beat the tar out of ourselves over them. The past is just that.., past. Learn what went wrong and why. Make amends if you need to. Then drop it and move on. Move on,,hmm its hard, but life demand us to, hijrah. Writing on this sheet is easy for me,, yes i do realize how mistakes is something we all humans cant hide from,but after all it takes chances to make changes.


Convocation, in a few hours. Mixture of feelings.