Wednesday, March 19, 2008

Sepetang Bersama Seri Muka & Secangkir Teh

Rintik hujan renyai-renyai mula menitik dari langit mendung yang dari tengahari tadi memang jadi alamat nak hujan. Habis kelas Faizah Din,langkah diteruskan ke ‘kandang’. Hah,memang lebat pun,basah baju ni ditimpa hujan bak peluru dari langit. Sementara tunggu hujan lebat redha,pekena dulu teh tarik dekat kedai ‘akak’,sambil hirup teh makan pulak kuih ‘seri muka’,jarang dapat lepak hujan macam ni tambah pulak dengan Adi dan Faizul yang rancak berbual tentang politik. Dari isu politik dalam kampus hingga senario politik di Malaysia yang semua kini sibuk borak-borak pasal Tsunami Politik yang melanda negara.

Semalam 18hb Mac,Pak Lah kita menyenaraikan nama-nama angota kabinet bagi penggal baru.Beberapa nama baru tercalon dan ada orang lama yang gagal mendapat tempat. Antara yang menarik seperti diketahui umum Samy Vellu kita tak jadi menteri Kerjaraya dah,bagus juga tu, yang ganti dia seorang Ir,yang pasti lebih arif dalam meningkatkan dan menaik taraf kemudahan infrastruktur ,dan yang mengejutkan Rafidah Aziz tak tersenarai. Menarik melihat gelagat wakil rakyat,dari pak pak menteri hingga ke menantu PM kita (katanya kini bekas menantu). Harapan aku agar semua janji-janji serta manifesto yang sebelum ini ditabur dilunaskan. Tak kiralah dari pihak BA mahupun Kerajaan, nak tak nak mereka perlu menggalas kepercayaan yang telah disuarakan oleh rakyat. Buangkan benci,lenyapkan api dengki, hapuskan sikap mementing diri tapi suburkan jiwa pemimpin yang berkerja untuk rakyat.
(wah semangat pulak aku tengah hujan-hujan nie. yelah kitakan rakyat Malaysia living under one roof,dah macam rojak pun ada with multi religious and multi-racial people and no matter what colour you are,putih,hitam,coklat mahupun sawo matang kita masih rakyat Malaysia so kenalah fikirkan sesuatu demi kepentingan bersama, betul tak Lim Kit Siang?,jangan fikir pasal 1 kaum je).

Aku bukanla seorang yang bijak berbicara tentang politik jauh sekali menganalisis.Dan tidak juga menjadi penyokong kuat mana-mana parti yang bertanding,bagi aku yang terbaik layak berada diatas. Aku berminat melihat senario serta drama dalam politik di Malaysia sekarang ni, antara lain aku rasa memang patut aku ambil tahu pasal politik dan kerajaan ni, tak banyak, ciput pun jadila. Takdelah aku diam membongok bila orang sekeliling cakap pasal itu ini tentang politik.

Hujan pun dah reda, baik berganjak sekarang,mana tahu lebat semula nanti hujannya.
“Jom Zul,Adi”.

No comments: