Saturday, March 22, 2008

Harun Awang Hitam


Apa beza kulit mu kulitku?
Warna bukan?
Apa beza antara akalmu mu dan otak ku?
Darjah ilmu dan corak fikir bukan?

Mengapa perlu memandang darjat pangkat dan harta?
Sedang mati nanti kau semua hanya berselimut kain putih?
Tiada intan permata,
Tiada harta
Tiada nama keturunan yang kau bawa
Kau hanya si jijik yang penuh dengan dosa

perut gila lapar, dah berghazal, aku nak balik umah nenek ni jadi sebelum keretapi Tanah Melayu yang bakal menuju ke Jerantut berlepas
aku nak penuhi nafsu lapar perut leper aku ni.
foodcourt di KL sentral ni jadi pilihan, nasi ayam dia pun layan gila:).
tak tau kenapa sampai je dekat foodcourt tu mata aku terus tengok dekat 1 kedai ni,Kedai A.
fuuh dari jauh aku meluru pantas, lauknya nampak sedap
makcik kedai tu pulak nampak ramah dan manis dgn senyuman.
tengah aku duk pilih lauk-lauk tu
Si pekerja gerai A tu aku nampak bagi satu bekas dekat minah kedai sebelah ni, kira macam jiran kedai la,pinjam-meminjam.
hmm memang dasar manusia. aku terkejut dgn kata-kata yang terpacul dari makcik kedai A ni.
dia sound pekerja dia," eh kau jangan bagi pinjam apa-apa dekat orang sebelah tu, aku tak nak ada kena mengena dengan orang Kelantan tu".

Kita manusia banyak sama
Dari mani yang hina
Dari tanah yong kotor
Kemudian ditiupkan roh olehNya

Walau kau berketurunan kaya
Walau kau berketurunan berpangkat setinggi mana
Bagus sangat kah diri kau di mata dunia?
Sedarkah kau nasib kau di sana?
Pastikah kau mendapat Firdausi?
aku tak, kau bagaimana?
nama atuk aku Harun Awang Hitam
mungkin sebab kulit dia gelap kot
atuk aku dulu buruh keretapi
sebab tu aku suka naik keretapi mungkin.

No comments: