Wednesday, August 20, 2008

Dari bilik berita

Semalam aku di tv3, group aku memilih untuk melakukan kajian untuk laporan kami di Buletin Utama, sudah menjadi impian aku untuk kesini lagi sejak semester 2, kali terakhir aku berurusan dengan mereka-mereka di bilik berita ini. Newsroom ini yang menyaksikan kejayaan-kejayaan mereka dalam bidang kewartawanan. Segan bukan kepalang lagi bila masuk kesini, mana tidaknya bertemu dengan muka yang sudah tak asing lagi dalam bidang kewartawanan penyiaran,Kamarudin Mape, Izwan Azir,Azawati Zenol,Nasarudin Tajudin dan beberapa nama lain yang cukup gah dalam bidang mereka,tak lupa juga wartawan kesayangan ramai Karam Singh Walia.Bukan sombong, rasa rendah bila diri bertentang mata,aku budak baru belajar.

Aku ditugaskan untuk bersama dengan Abang Halim salah seorang wartawan untuk membuat liputan Keberangkatan Duli Yang Maha Mulia Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ke MAHA 2008.Jejak kaki di MAHA2008 aku sudah dikelilingi oleh wakil media dari beberapa akhbar dan tv, lagi rendah rasa tempat aku berdiri, kena tenang. Media luar negara juga tak ketinggalan menyempal sekali. Kelibat Tuanku Mizan wajib di jejaki walau kemana dia pergi. Bodyguard dia memang buat dia susah didekati,lagi budak hingusan memang akan hadapi masalah untuk berhadapan dengan pengiring sasa raja ni.
Gambar diatas ini antara yang sempat aku ambil, tapi makhluk terakhir yang aku nampak lepas ambil gambar ni bodyguard Tuanku Mizan, muka macam Chow Yun Fatt,badan ala-ala John Cena. Lengan aku ditarik, memang susah nak dekat.Pheww.. Owh yea,tak lupa persembahan Rodeo dari Australia buat Tuanku Mizan terhibur,pandai lembu-lembu beraksi.

Hujan lebat singgah dikala Tuanku melawat tapak pameran,basah kuyup aku kat sana,tapi Alhamdulilah tugas utama selesai. Ampun Tuanku. Hujan rahmat..

Dalam perjalanan pulang terserempak denagan Khalid Ibrahim, memang ada jodoh dengannya para wartawan hari tersebut. Dia yang beberapa hari sebelumnya keluarkan kenyataan kontroversi mengenai kuota 10% untuk kemasukan non-bumiputra's ke UiTM sememangnya dinantikan oleh setiap wartawan.Dia tenang,lagak biasa bagi ahli politik.Bukan aku membantah malah tidak juga menyokong dengan kenyataan tersebut, pasti dia ada alasan jitu tersendiri.

Suasana temubual terhenti sekejap, mana tidaknya aku terlepas pegang tripod dari tangan, jatuh atas lantai,bunyi berdentum kuat yang amat, satu bilik tergamam tengok aku yang tersenyum macam kerang busuk depan Tan Sri. Malu sekejap.

Dan jawapan Tan Sri Khalid apabila ditanya adakah cadangan 10% tersebut bakal diajukan ke parlimen, katanya tidak perlu, perkara ini sudah dipersetujui oleh pihak kerajaan BN sendiri. Bagaimanapun kenyataan tersebut ditapis bersih dan tidak dapat disiarkan di Buletin Utama oleh gatekeeper di newsroom tv3 atas alasan politik.
Apakah pandangan anda tentang kuota 10%, lebih lagi jika anda pelajar UiTM?


Sememangnya para tenaga kerja di bilik berita tv3 khasnya program Buletin Utama wajar diberi setinggi-tinggi penghormatan. Berusaha keras memastikan mereka terus mendahului dalam menyampaikan yang terbaik untuk penonton. Tidak hairan Buletin Utama menjadi program tv nombor 1 di Malaysia seawal tahun 90-an lagi, tidak lupa kepada 4 juta rakyat Malaysia yang menonton BU setiap malam. Tahniah. Syabbas inspektor Sahab!!






2 comments:

Shah - The Former Penganyam Ketupat of Eid One World said...

Halim's such a nice guy. :-)

n u t t said...

ada sesuatu utk anda di blog ku, sile lewati yeah..
nway gud luck with ur task/asemen.!!