Friday, September 12, 2008

Pajeri Nenas Ayam Percik

Pajeri nenas,kari kambing dan ayam percik. Semua terhidang di depan aku, air liur aku bergenang di bawah lidah, tambah sedap lagi nampaknya bila wajah ibu terhidang didepan aku juga,dia rindu aku,aku tahu. Seawal hari lagi dia call tanya balik pukul berapa dan waktu itu juga dari jauh aku dengar bunyi sudip dan kuali berlaga,tanda ibuku sudah bersiap sedia masak untuk anak jantannya ini.

Berita hampa yang aku khabarkan,aku tertinggal bas sebenarnya,bangun awal pagi lagi tapi aku baring semula, tahu-tahu dah lewat untuk ke perhentian bas. Hasrat ibu sukar aku hampakan, aku gagahi juga ke KL,dalam panas terik, aku ke Pudu,dengan harapan dapat naik bas seawal mungkin agar dapat sampai sebelum azan maghrib.Dalam perjalanan terdetik hati seorang musafir ni untuk berbuka,dengan dugaan sekeliling aku cuba buat tak tahu saat melihat melayu baru,melayu liberal, tanpa segan malu menikmati makan petang di restoran bangsa lain.Tak mustahil ini mungkin antara mereka yang mahu kesamarataan antara kaum di Malaysia.

Perhentian Bas Kuantan 1977

Di pudu aku terus ke platform bas yang menghala ke Kuantan tanpa pergi dulu ke kaunter tiket, syukur Pak Cik Bas bagi naik. idup pemandu bas!

Dalam bas,sedang perut menahan sabar,aku cuba lena, agak susah, tambah pulak ada adik ni umur dalam 3 tahun, dengan manja dia minta ibunya membuka tin minuman, air soya. haishh air soya tuu.Sabar jela.Aku lena juga.

Aku sampai,ibu sambut,pipi ibu ku kucup mesra.Anak jantan nakal berjaya bertemunya.
Pajeri nenas,kari kambing dan ayam percik menanti di rumah.
Cerita biasa si anak muda biasa merantau di kota luar biasa. Selamat berbuka.
Pose jangan tak pose.
.........................................................................................................................................................................

Bardebat dengan hati
Berkira mahu ke kiri
Atau menjauh dari ilusi
Memang begini si makhluk ini
Hitam putih sukar di pilih
Jalan bersimpang kini di kaki

Rentak diri masih kabur
Rabun mana jamin untung
Kabur mana janji tenggelam
Asal tak mahu masa depan kelam

Nafsu direndam lemas
Hakikat digenggam kemas
........................................................................................................................................................................

Ranjau duri belumku tempuhi
Gunung Merapi impi didaki
Kata manusia ditolak tepi
Bukan mereka ku bawa mati

Few decision had been made.
Few risk had been taken.
I planned He decide. Amen


5 comments:

Joe Moktar said...

kimmmmmm..lek kim..x susah buat keputusan..yg susah bagaimana nak menghadapi keputusan tu nanti!!run forest run!!!

Ridy Anwar said...

Ayam percik
ahaks
terliur dah nih
sapa nak jawab?

Hakim Nasir said...

u too keep running joe!

ridy - jemput ke rumah kalu nak ayam percik,murtabak terbaik pun ada!

diana ghazali said...

hmmm.. good poem

Hakim Nasir said...

salam diana:)